Pentru organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc și a pariurilor pe sporturi în România, operatorul acestor tipuri de servicii necesită o licență de la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc. Acest document este necesar atât pentru organizarea jocurilor de noroc în locații terestre (cazinouri, săli de joc), cât și online (de le distanță).În cele ce urmează vom realiza o analiză a tot ceea ce înseamnă o licență ONJN, ce presupune obținerea unei astfel de autorizării, tipuri, pariuri sportive, pariuri mutual, jocuri de noroc și alte categorii de jocuri care sunt autorizate, costuri și multe alte informații utile.
OFERTĂ IMBATABILĂ
România a făcut pași reprezi în crearea cadrului legal pentru organizarea jocurilor de noroc la nivel național. Operațiunea a demarat în anul 2009 (OUG nr. 77 din data de 24.06.2009), iar în anul 2013 s-a aprobat legea privind funcționarea Oficiului Național al Jocurilor de Noroc (HG nr. 298 din data de 29.05.2013).ONJN este o instituție structurată pe patru direcții: autorizare, monitorizare, control și management. În ceea ce privește partea de autorizare, pe portalul Oficiului Național se găsește lista cu toți operatorii ce au obținut o licență cu privire la jocurile de tip slot machine, cluburi și festivaluri de poker, pariuri mutuale și pariuri în cotă fixă și jocuri desfășurate în cazinouri.Cu privire la partea de monitorizare, întreaga piață a jocurilor de noroc din România este reglementată de această instituție: de la jocurile de noroc online și până la cele care se desfășoară în săli de joc sau prin intermediul rețelelor de telefonie mobilă și fixă. Partea de control se realizează prin intermediul sediului central (București și județul Ilfov) și a centrelor zonale (Centru – Sibiu, Nord- Est – Suceava, Nord-Vest – Bistrița-Năsăud, Vest – Timiș, Sud-Est – Constanța, Sud – Dâmbovița și Sud-Vest – Dolj).În privința activității de management, ONJN deține începând cu anul 2019 Direcția Generală de Management care se ocupă de tot ceea ce ține acest organism la nivel intern. De asemenea, acest organism îndeplinește și o atribuție fiscală, atât în privința colectării impozitelor și taxelor de la operatori, cât și de la persoanele care datorează astfel de taxe și impozite ca urmare a câștigurilor obținute pe platformele online sau în stabilimentele terestre.Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc este un organism legal care acționează pe teritoriul României și care nu doar că se ocupă de autorizarea operatorilor care vor să desfășoare în România activități de jocuri de noroc online și offline. În afara acestei atribuții, ONJN este responsabil și de restricționarea accesului pe piața jocurilor de noroc în țara noastră a acelor companii care nu au solicitat o licență (acești operatori figurează pe o listă neagră).
În momentul actual, ONJN oferă trei tipuri de licențe, fiecare categorie adresându-se unui anumit gen de operator.
Pe lângă jocurile de noroc online, ONJN se ocupă și de cele desfășurate de operatori în sălile de joc sau la festivalurile ori turneele offline. Mai mult decât atât, pe lângă categoria de jocuri de noroc caracteristice, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc din România este responsabil și pe partea de pariuri în cotă fixă, pariuri mutuale și jocuri loto și bingo. Toate aceste jocuri de noroc sunt obiectul legii nr 111 aflată în vigoare din 24.02. 2016.
Orice operator care își dorește să activeze pe piața românească a jocurilor de noroc trebuie să aplice pentru obținerea unei licențe ONJN. În acest sens, aplicantul va trebui să depună toată documentația solicitată de către Oficiul Național fie în format electronic (printr-un email), fie printr-o altă formă agreată de către acesta instituție, așa cum este Poșta Română sau o firmă de curierat (cu confirmare de primire).Trebuie reținut faptul că instituția nu oferă opțiunea de rezolvare a cererii în regim de urgență, ci trebuie urmată procedura cu respectarea tuturor pașilor legali prevăzuți în legea nr. 77 2009. În cazul în care este necesară solicitarea unor lămuriri sau a unor informații suplimentare, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc le pune la dispoziție celor interesați și un număr de telefon pentru contact.
Reprezentantul Guvernului în materie de organizare, autorizare și exploatare jocuri de noroc, ONJN acordă licență de funcționare doar acelor operatori care întrunesc toate condițiile specificate de aceast organism legal.Documentele acoperă o gamă largă de aspecte, atât de natură fiscală, cât și de natură judiciară. Astfel, atunci când un operator își dorește să obțină o astfel de licență de la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc trebuie să furnizeze următoarele acte:
Trebuie ținut cont că în fiecare caz (case) procedura de verificare poate dura până la 4 săptămâni, se poate considera că reprezentantul Guvernului, ONJN, examinează cererile destul de repede în comparație cu alte organisme internaționale.
Există mai multe organizații care se ocupă de acordarea de licențe la nivel global, printre acestea remarcându-se:
Autorizarea privind activitatea de organizare a jocurilor de noroc în aceste jurisdicții este o procedură care poate dura între 2-4 săptămâni (Curacao) și până la 3-6 luni (Gibraltar). În celelalte zone de autorizare, intervalul de timp necesar examinării cererilor este de 10-12 săptămâni (Isle of Man) și 12-16 săptămâni (MGA) sau 16 săptămâni (UK).
Un lucru este cert atunci când examinăm costurile unei licențe ONJN – nu este vorba despre niște sume mici, așa cum este în cazul autorității din Curacao, de exemplu. Acesta poate reprezenta și unul dintre motivele pentru care operatorii cazinourilor de pe lista neagră a Oficiului Național nu se înghesuie să solicite o licență de la organizatorii români.Astfel, atunci când un solicitant de licență se adresează autorităților legale din România, acesta trebuie să ia în considerare următoarele taxe pe care le are de plată pentru a putea practica jocurile de noroc pe teritoriul României:
Această taxă se percepe în fiecare an și este solicitată doar pentru organizarea jocurilor de noroc. Se mai solicită și alte taxe în domeniul jocurilor de noroc, așa cum este taxa pentru autorizare a acestora:
Numai că, mai sunt taxe de plătit:
Din câte se poate observa, obținerea unei licențe pentru jocurile de noroc în România presupune achitarea unor costuri care pot fi considerate destul de ridicate.
Intervalul de timp în care o licență de la Oficiul Național este valida poate fi de 3 luni (temporară) sau de 10 ani.
Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc este o entitate legală care are un scop bine determinat și pe plan social. Astfel, acest organism promovează în mod intens politica jocului responsabil, accesul pe platformele și în sălile de joc fiindu-le interzise persoanelor cu vârsta sub 18 ani. De asemenea, toate site-urile cu jocuri de noroc online care nu sunt autorizate de către ONJN nu sunt accesibile jucătorilor din România.Amenda pentru cei care accesează site-urile înscrise în lista neagră a Oficiului Național este cuprinsă între 50,000 și 100,000 Lei (în conformitate cu legea nr. 77 2009). La sfârșitul anului 2021, această listă neagră cuprindea 1333 de platforme care nu puteau fi accesate din țara noastră. Riscurile la care se expune o persoană care accesează astfel de site-uri nu sunt legate doar de amendă.Printre cele mai importante riscuri se numără furtul de informații sensibile (date personale și financiare), imposibilitatea accesării ofertelor promoționale chiar dacă au fost efectuat depuneri în contul de joc, imposibilitatea retragerii câștigurilor, lipsa respectării drepturilor care decurg din statutul de jucător și imposibilitatea de a apela la o instituție care să rezolve orice fel de problemă care decurge din relația cu respectivul operator de jocuri de noroc.
ONJN este una dintre instituțiile legale care au reușit să reglementeze la un nivel foarte bun domeniul jocurilor de noroc din România. Gradul de colectare a taxelor și impozitelor datorate către stat este unul foarte bun, atât operatorii, cât și jucătorii înțelegând că trebuie să plătească pentru a se bucura de un cadrul legal și de siguranță maximă atunci când joacă la cazinourile online și offline, precum și în agenții.Un aspect care trebuie menționat este reprezentat și de reglementarea pieței conexe acestei activități, astfel că, astăzi, România se numără printre statele în care sectorul jocurilor de noroc este foarte bine organizat. De aceea, considerăm că Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc este o instituție de bază atât pentru jucători, cât și pentru agenții și ceilalți operatori din industrie.