Menu

ONJN

Constantin Homeghi
Publicat pe data de 27-12-2021

Pentru organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc și a pariurilor pe sporturi în România, operatorul acestor tipuri de servicii necesită o licență de la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc. Acest document este necesar atât pentru organizarea jocurilor de noroc în locații terestre (cazinouri, săli de joc), cât și online (de le distanță).

În cele ce urmează vom realiza o analiză a tot ceea ce înseamnă o licență ONJN, ce presupune obținerea unei astfel de autorizării, tipuri, pariuri sportive, pariuri mutual, jocuri de noroc și alte categorii de jocuri care sunt autorizate, costuri și multe alte informații utile.

1.
siglă cazinou Winbet

Până la 5.000 RON pentru primele 3 depuneri

2.
siglă cazinou Magic Jackpot

100% până la 1500 RON + 400 Rotiri Gratuite

3.
siglă cazinou Fortuna

77 LEI ÎN CASINO FORTUNA EXCLUSIV PENTRU CLIENȚI NOI

4.
mr Bit casino logo

Bonus Până La 2500 RON + 500 Rotiri Gratis

Despre Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc din România

România a făcut pași reprezi în crearea cadrului legal pentru organizarea jocurilor de noroc la nivel național. Operațiunea a demarat în anul 2009 (OUG nr. 77 din data de 24.06.2009), iar în anul 2013 s-a aprobat legea privind funcționarea Oficiului Național al Jocurilor de Noroc (HG nr. 298 din data de 29.05.2013).

ONJN este o instituție structurată pe patru direcții: autorizare, monitorizare, control și management. În ceea ce privește partea de autorizare, pe portalul Oficiului Național se găsește lista cu toți operatorii ce au obținut o licență cu privire la jocurile de tip slot machine, cluburi și festivaluri de poker, pariuri mutuale și pariuri în cotă fixă și jocuri desfășurate în cazinouri.

Cu privire la partea de monitorizare, întreaga piață a jocurilor de noroc din România este reglementată de această instituție: de la jocurile de noroc online și până la cele care se desfășoară în săli de joc sau prin intermediul rețelelor de telefonie mobilă și fixă. Partea de control se realizează prin intermediul sediului central (București și județul Ilfov) și a centrelor zonale (Centru – Sibiu, Nord- Est – Suceava, Nord-Vest – Bistrița-Năsăud, Vest – Timiș, Sud-Est – Constanța, Sud – Dâmbovița și Sud-Vest – Dolj).

În privința activității de management, ONJN deține începând cu anul 2019 Direcția Generală de Management care se ocupă de tot ceea ce ține acest organism la nivel intern. De asemenea, acest organism îndeplinește și o atribuție fiscală, atât în privința colectării impozitelor și taxelor de la operatori, cât și de la persoanele care datorează astfel de taxe și impozite ca urmare a câștigurilor obținute pe platformele online sau în stabilimentele terestre.

Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc este un organism legal care acționează pe teritoriul României și care nu doar că se ocupă de autorizarea operatorilor care vor să desfășoare în România activități de jocuri de noroc online și offline. În afara acestei atribuții, ONJN este responsabil și de restricționarea accesului pe piața jocurilor de noroc în țara noastră a acelor companii care nu au solicitat o licență (acești operatori figurează pe o listă neagră).

onjn licență de cazinou online

Tipuri de licență necesară pentru domeniul jocurilor de noroc

În momentul actual, ONJN oferă trei tipuri de licențe, fiecare categorie adresându-se unui anumit gen de operator.

  • Clasa I – Această licență este acordată operatorilor care prestează servicii de jocuri de noroc online și offline. La sfârșitul anului 2021, numărul operatorilor legali din domeniul jocurilor de noroc din România era de 29 (pariuri în cotă fixă, pariuri mutuale și jocuri de casino).
  • Clasa a II-a – În conformitate cu legea 77 2009, în această categorie intră producătorii și distribuitorii de software pentru casino, societățile care se ocupă de reparația și mentenanță aparatelor de tip slot machine și a celorlalte mijloace de joc, companiile responsabile de importul, exportul de software/mijloace de joc și activitățile conexe acestor operațiuni, procesatorii de plăți, precum și afiliații care participă la această piață în calitate de modalități de promovare a operatorilor care oferă jocuri de noroc.
  • Clasa a III-a – Această categorie se referă la instituțiile care desfășoară jocuri de noroc ca formă de monopol a statului.

Ce jocuri de noroc pot fi practicate în România în mod legal?

Pe lângă jocurile de noroc online, ONJN se ocupă și de cele desfășurate de operatori în sălile de joc sau la festivalurile ori turneele offline. Mai mult decât atât, pe lângă categoria de jocuri de noroc caracteristice, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc din România este responsabil și pe partea de pariuri în cotă fixă, pariuri mutuale și jocuri loto și bingo. Toate aceste jocuri de noroc sunt obiectul legii nr 111 aflată în vigoare din 24.02. 2016.

  • Sloturi – Este vorba atât despre aparate de tip slot machine, cât și despre variantele electronice ale acestor jocuri (pacanele online). În această categorie intră orice formă de sloturi, de la cele cu 3 role și până la cele cu 7 sau mai multe role. Autorizarea aparatelor de slot machine presupune o plată per aparat.
  • Jocuri de masă – Organizatorii jocurilor de noroc includ în această categorie de jocuri pe cele de blackjack, ruletă, video poker, baccarat, keno și oricare alte jocuri care implică RNG (random number generator). În sălile de joc, aceste jocuri sunt limitate, mai ales că autorizarea lor presupune plata per masa de joc.
  • Poker – În principal, secțiunile de poker sunt integrate ca parte distinctă a platformei de casino, iar în cazul operatorilor specializați în furnizarea unor astfel de jocuri, categoria poker este la fel de bine reprezentată precum cea de casino sau de pariuri în cotă fixă. De asemenea, poker-ul este un joc de noroc care se practică și în afara locațiilor terestre și online, în cadrul unor festivaluri sau concursuri.
  • Jocuri de bingo organizate prin intermediul platformelor operate de la distanță, în spații terestre amenajate și la TV – Făcând parte din jocurile de noroc online care au fost descoperite abia de curând de către jucătorii din România, opțiunile de bingo au început să fie disponibile în număr din ce în ce mai mare pe platformele cu jocuri de noroc din țara noastră. Mult mai cunoscute sunt cele care se practică în săli de joc și la TV.
  • Jocuri loto – Loteriile europene și internaționale și-au făcut apariția și în țara noastră, așa că, în acest moment, ONJN acordă autorizare și acestor tipuri de jocuri de noroc. O categorie aparte o constituie Loteria Română, care oferă variante de loto ca jocuri de noroc caracteristice și sub formă  de monopol de stat, în acest sens fiind necesară o licență de tip Clasa a III-a.
  • Jocuri cu dealer uman de la distanță și în timp real (live casino) – În această categorie de jocuri de noroc intră toate tipurile de jocuri care permit disputarea unei sesiuni de joc cu un dealer uman ce este organizată în cadrul unui casino online. Printre jocurile de noroc online ce fac parte din acest segment se regăsesc blackjack-ul, poker-ul, baccarat-ul, ruletă și jocurile tip concurs.
  • Pariuri mutuale – Acest tip de pariuri presupune organizarea și desfășurarea activității de pronosticare a rezultatelor privind anumite evenimente sportive într-un cadru organizat (agenții de pariuri), organizatorul acestor activități având doar rol de colector de taxe pentru participare și de distribuire a câștigurilor desemnate ca premii.
  • Pariuri în cotă fixă – Spre deosebire de pariurile mutuale, cele în cotă fixă presupun extinderea atribuțiilor organizatorului, acesta având și rol de comunicator al cotelor de multiplicare pentru o miză plasată de către jucător, acest tip de pariuri desfășurându-se nu doar în locații specializate (case de pariuri), ci și în alte locații similare.
  • Pariuri în contrapartidă – În ceea ce privește această categorie de pariuri, organizatorul (agenția de pariuri) are doar rolul de a facilita pariurile între jucători, în schimbul acestei activități primind un comision.

software de cazinou online licențiat

Cum se poate obține licența ONJN pentru jocurile de noroc practicate pe teritoriul României și a activităților conexe acestui domeniu?

Orice operator care își dorește să activeze pe piața românească a jocurilor de noroc trebuie să aplice pentru obținerea unei licențe ONJN. În acest sens, aplicantul va trebui să depună toată documentația solicitată de către Oficiul Național fie în format electronic (printr-un email), fie printr-o altă formă agreată de către acesta instituție, așa cum este Poșta Română sau o firmă de curierat (cu confirmare de primire).

Trebuie reținut faptul că instituția nu oferă opțiunea de rezolvare a cererii în regim de urgență, ci trebuie urmată procedura cu respectarea tuturor pașilor legali prevăzuți în legea nr. 77 2009. În cazul în care este necesară solicitarea unor lămuriri sau a unor informații suplimentare, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc le pune la dispoziție celor interesați și un număr de telefon pentru contact.

Documentele necesare în procesul de obținerea a licenței ONJN

Reprezentantul Guvernului în materie de organizare, autorizare și exploatare jocuri de noroc, ONJN acordă licență de funcționare doar acelor operatori care întrunesc toate condițiile specificate de aceast organism legal.

Documentele acoperă o gamă largă de aspecte, atât de natură fiscală, cât și de natură judiciară. Astfel, atunci când un operator își dorește să obțină o astfel de licență de la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc trebuie să furnizeze următoarele acte:

  • Dovada privind cetățenia și rezidența – sunt luate în calcul doar persoanele fizice și juridice cu reședința în România, statele Uniunii Europene și Spațiului Economic European. În cazul în care este vorba despre o entitate străină, legislația în vigoare impune obligativitatea unui reprezentat local.
  • Cont la o societate bancară românească – aici se va vira capitalul social, care este diferit în funcție de tipul de jocuri organizate – de exemplu, pentru jocuri loto, capitalul este de 2 milioane Lei, pentru jocuri de bingo în săli de joc – 100,000 Lei, pentru jocuri de bingo organizate prin intermediul programelor TV – 1 milion Lei, iar pentru jocurile de tip slot machine – 30,000 Lei.
  • Dovada privind viramentul capitalului social minim prevăzut pentru forma de jocuri de noroc pentru care se solicită autorizarea.
  • Declarație lunară privind veniturile obținute din jocurile de noroc prestate pe platformă sau în locația terestră.
  • Declarație de conformitate privind respectarea condițiilor legate de protecția minorilor.
  • Alte declarații, dovezi, acte și documente legate de respectarea normele fiscale și juridice pentru reprezentanții operatorilor.

Trebuie ținut cont că în fiecare caz (case) procedura de verificare poate dura până la 4 săptămâni, se poate considera că reprezentantul Guvernului, ONJN, examinează cererile destul de repede în comparație cu alte organisme internaționale.

Alte jurisdicții de autorizare a jocurilor de noroc similare Oficiului Național la nivel internațional

Există mai multe organizații care se ocupă de acordarea de licențe la nivel global, printre acestea remarcându-se:

  • UK Gambling Commission (Marea Britanie)
  • Curacao e-Gaming Licensing Authority (majoritatea regiunilor unde jocurile de noroc nu sunt interzise, cu excepția Franței, Olandei, SUA, Australiei și Curacao)
  • Malta Gaming Authority (statele Europei)
  • Isle of Man Gambling Supervision Commission (Isle of Man)
  • Gibraltar Gambling License (Marea Britanie)

Autorizarea privind activitatea de organizare a jocurilor de noroc în aceste jurisdicții este o procedură care poate dura între 2-4 săptămâni (Curacao) și până la 3-6 luni (Gibraltar). În celelalte zone de autorizare, intervalul de timp necesar examinării cererilor este de 10-12 săptămâni (Isle of Man) și 12-16 săptămâni (MGA) sau 16 săptămâni (UK).

Care sunt costurile impuse de statul român celor care doresc să organizeze jocuri de noroc și pariuri în cotă fixă în locații fizice și de la distanță (cazinouri și case de pariuri sportive online)?

Un lucru este cert atunci când examinăm costurile unei licențe ONJN – nu este vorba despre niște sume mici, așa cum este în cazul autorității din Curacao, de exemplu. Acesta poate reprezenta și unul dintre motivele pentru care operatorii cazinourilor de pe lista neagră a Oficiului Național nu se înghesuie să solicite o licență de la organizatorii români.

Astfel, atunci când un solicitant de licență se adresează autorităților legale din România, acesta trebuie să ia în considerare următoarele taxe pe care le are de plată pentru a putea practica jocurile de noroc pe teritoriul României:

  • Pariuri în cota fixă, pariuri mutuale și pariuri în contrapartidă – 25,000 – 45,000 – 25,000 Euro
  • Jocuri loto – 115,000 Euro
  • Jocuri de noroc caracteristice în cazinouri și în cluburi de poker – 95,000 Euro – 15,000 Euro
  • Jocuri de tip slot machine – 20,000 Euro
  • Jocuri de bingo în săli de joc și bingo prin intermediul rețelelor TV – 10,000 – 70,000 Euro
  • Video loterie – 50,000 Euro
  • Tombola – 5,000 Euro
  • Jocuri temporare (pentru 3 luni – slot machine, casino și bingo) – 5,000 – 23,750 – 2, 500 Euro
  • Festivaluri de poker – 5,000 Euro

Această taxă se percepe în fiecare an și este solicitată doar pentru organizarea jocurilor de noroc. Se mai solicită și alte taxe în domeniul jocurilor de noroc, așa cum este taxa pentru autorizare a acestora:

  • Jocuri loto, pariuri mutuale, pariuri cu o cotă fixă, pariuri în contrapartidă (ca joc tradițional) – 180,000 – 90,000 – 90,000 – 90,000 Euro
  • Jocuri de noroc caracteristice în cazinouri – București – restul țării – 90,000 – 30,000 Euro (per masă)
  • Cluburi de poker – București – restul țării – 70,000 – 30,000 Euro (per club)
  • Slot machine – clasa A, clasa B – 2,600 – 1,500 Euro (per aparat)
  • Jocuri bingo în săli de joc și bingo prin intermediul rețelelor TV – 7,000 – 115,000 Euro
  • Jocuri de noroc clasa 1 și clasa a 3-a – 100,000 Euro
  • Festivaluri de poker – 20,000 Euro
  • Jocuri temporare (pentru 3 luni – slot machine clasa A, casino și bingo) – 650 – 10,000 – 1,750 Euro

Numai că, mai sunt taxe de plătit:

  • Licența anuală – 8,500 Euro
  • Analiza documentelor – 2,500 Euro
  • Taxa de acces – bilet la jocuri de noroc caracteristice casino și cluburi poker – 50 Lei – 30 Lei
  • Taxa de viciu pentru aparatele de slot machine – 400 Euro (per stație autorizată, în fiecare an)

Din câte se poate observa, obținerea unei licențe pentru jocurile de noroc în România presupune achitarea unor costuri care pot fi considerate destul de ridicate.

Cât timp este valabilă o licență ONJN?

Intervalul de timp în care o licență de la Oficiul Național este valida poate fi de 3 luni (temporară) sau de 10 ani.

Care sunt riscurile de a juca la un casino care nu este licențiat și nici agreat de ONJN?

Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc este o entitate legală care are un scop bine determinat și pe plan social. Astfel, acest organism promovează în mod intens politica jocului responsabil, accesul pe platformele și în sălile de joc fiindu-le interzise persoanelor cu vârsta sub 18 ani. De asemenea, toate site-urile cu jocuri de noroc online care nu sunt autorizate de către ONJN nu sunt accesibile jucătorilor din România.

Amenda pentru cei care accesează site-urile înscrise în lista neagră a Oficiului Național este cuprinsă între 50,000 și 100,000 Lei (în conformitate cu legea nr. 77 2009). La sfârșitul anului 2021, această listă neagră cuprindea 1333 de platforme care nu puteau fi accesate din țara noastră. Riscurile la care se expune o persoană care accesează astfel de site-uri nu sunt legate doar de amendă.

Printre cele mai importante riscuri se numără furtul de informații sensibile (date personale și financiare), imposibilitatea accesării ofertelor promoționale chiar dacă au fost efectuat depuneri în contul de joc, imposibilitatea retragerii câștigurilor, lipsa respectării drepturilor care decurg din statutul de jucător și imposibilitatea de a apela la o instituție care să rezolve orice fel de problemă care decurge din relația cu respectivul operator de jocuri de noroc.

Părerea noastră despre Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc

ONJN este una dintre instituțiile legale care au reușit să reglementeze la un nivel foarte bun domeniul jocurilor de noroc din România. Gradul de colectare a taxelor și impozitelor datorate către stat este unul foarte bun, atât operatorii, cât și jucătorii înțelegând că trebuie să plătească pentru a se bucura de un cadrul legal și de siguranță maximă atunci când joacă la cazinourile online și offline, precum și în agenții.

Un aspect care trebuie menționat este reprezentat și de reglementarea pieței conexe acestei activități, astfel că, astăzi, România se numără printre statele în care sectorul jocurilor de noroc este foarte bine organizat. De aceea, considerăm că Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc este o instituție de bază atât pentru jucători, cât și pentru agenții și ceilalți operatori din industrie.

Despre autor

Constantin Homeghi

Absolvent al Facultății de Științe Juridice (Drept), cu o experiență de peste 9 ani în iGaming și cu peste 5 ani în domeniul evaluării platformelor de casino și pariuri sportive din România și la nivel internațional mă ghidez în tot ceea ce fac după motto-ul "Să faci ceea ce îți place este libertate! Să îți placă ceea ce faci este fericire!

Vizualizează mai multe postări de la Constantin Homeghi
×